K čemu jsou dobré persony a co to je?

Úspěšnost webu závisí na tom, jak dobře se trefíte do chutí a potřeb zákazníků (cílových uživatelů). Definovat “cílovku” je základním krokem, který by při přípravě žádného webu neměl chybět. Tvorba person je jednou z metod, která nám v tom pomůže.

Persona představuje typického uživatele

Představte si uživatele jako konkrétního člověka. Vyjasnite si jeho motivaci, proč na web přijde, co tam očekává a jak se na stránkách bude chovat. Co je pro něho nejdůležitější, co nejčastěji hledá.

Vemte si papír a tužku, představte si sebe sama jako zákazníka a odpovězte si na tyto otázky:

  • Kdo jsem?
  • Jak se jmenuji?
  • Co dělám?
  • Proč přijdu na webové stránky?
  • Co tam hlavně hledám?
  • Přicházím jednorázově, nebo opakovaně (proč)?

Příklady person

Sandra Uhnaná, 35 let

  • Jsem pracující matka 3 dětí.
  • Porouchala se mi pračka, proto hledám opraváře, který mi ji co nejrychleji opraví.
  • Nemám čas procházet moc internet, zajímají mě ale reference a to, že oprava bude opravdu rychlá.
  • Web čtu na mobilním telefonu, když si vyberu firmu, tak chci najít kontakt a rovnou zavolat a objednat opravu.
  • Pokud budu spokojená, tak firmu doporučím kamarádkám.


Robert Vařečka, 46 let

  • Jsem vytížený v práci a doma a proto nemám čas na sport (nebo se na to aspoň vymlouvám).
  • Pořád mě bolí záda a hlava.
  • Chci si zajít na pořádnou masáž.
  • Pokud budu spokojený, tak bych chodil pravidelně. Proto bych ocenil možnost on-line rezervace.

Persony pro školní web

Chcete další příklady? Podívejte se třeba na persony, které jsme vytvořili při přípravě školního webu základní školy Deblín.

Persony pro web ZŠ Deblín
Persony pro web ZŠ Deblín

Díky nim jsme identifikovali, že i když máme několik zcela odlišných typů uživatelů, ve skutečnosti mají velmi podobné požadavky na obsah a strukturu informací. Zajímá je hlavně:

  • jídelníček,
  • přehled akcí
  • praktické informace…

Původní představa o tom, jak bude školní web navržen, se tak radikálně změnila. Místo sekcí “pro rodiče”, “pro žáky”, “pro …” jsme zvolili jednotný s přehlednou strukturou.

Nevíte, kdo jsou Vaši typičtí uživatelé? Pojďme se nad tím zamyslet společně