Co všechno je potřeba nachystat pro přípravu webu?

Tvorba webu nespočívá jen v programování nebo nastavení nějaké předpřipravené šablony. Zahrnuje celou řadu otázek, které je potřeba zodpovědět, a kroků, které je potřeba udělat.

Pro inspiraci můžete použít tento checklist – seznam otázek, na které je potřeba mít odpověď. K dispozici je i verze pro tisk.

Cíle

  1. K čemu má web sloužit?
    • Bude se jednat se o e-shop, produktový web nebo firemní prezentaci? Nebo půjde o propagační stránku k jednorázové akci, informační portál či blog?
    • Zaměření webu zásadně ovlivňuje formát, který je vhodný použít.
  2. Kdo je cílová skupina?
    • Jaký je typický uživatel? Jinak bude vypadat web zaměřený na mládež, jinak seriózní firemní prezentace určená pro obchodní partnery.
    • Máte pravidelné návštěvníky (zákazníky), nebo cílíte na nové?
    • K analýze toho, jak se chová a co očekává typický uživatel, se využívají tzv. persony (viz např. http://vrankova.cz/persony-pro-skolni-web).
  3. Jakou akci má uživatel na webu udělat?
    • Má návštěvník rovnou nakoupit produkt? Nebo sbíráte kontakty a uživatel se má zaregistrovat? Nebo jsou na webu nejdůležitější kontaktní informace a očekáváte, že Vás bude návštěvník kontaktovat jiným způsobem.
    • Požadované akci musí být přizpůsobený návrh webu (UX design), aby stránky návštěvníka k požadované akci přirozeně směrovaly a „neházely mu klacky pod nohy“.
    • Akcím se také říká konverze a prvkům, které je mají podpořit, call to action prvky.

Obsah

  1. Jaký bude typ obsahu?
    • Budou informace na webu statické, nebo budou postupně přibývat?
    • Budou na webu texty, nebo bude převažovat fotografie a multimediální obsah?
    • Typ obsahu ovlivní jak strukturu informací, tak se promítne do vzhledu a uspořádání stránek.
  2. Jak často budete obsah aktualizovat? Kdo to bude dělat?
    • Jednou stránky naplníte a už se na nich nebude nic měnit? Nebo budete často přidávat nový obsah?
    • Způsob aktualizace rozhoduje o tom, jestli potřebujete tzv. redakční systém, nebo ne.
  3. Jaké informace jsou nejdůležitější?
    • Některé informace jsou více důležité než jiné. Může to být kontakt, nebo nejnovější článek, nebo prodejní akce. Ty musí být nejsnáze dostupné.
    • Naopak, spoustu obsahu (hlavně textů) je možné vynechat. Web se čte jinak než tištěné materiály a uživatelé jsou zvyklí spíše na krátké texty.
    • Je také zbytečné vytvářet a udržovat košatou strukturu stránek jen proto, že to tak mají všichni ostatní.
  4. Čím je Vaše služba / produkt unikátní a odlišuje se od ostatních?
    • Může existovat spousta firem, které nabízejí stejné služby. Na internetu může být množství stránek, které nabízejí podobný odkaz.
    • Je dobré vědět, jak se prezentuje konkurence. Na jednu stranu je potřeba respektovat určité zvyklosti oboru, na druhou stranu je dobré se něčím od konkurence výrazně odlišit.
    • Pokud máte nějakou opravdovou jasnou přidanou hodnotu oproti konkurenci, tak je potřeba ji jasně a hlavně srozumitelně prezentovat. Je lepší říkat „jsme nejlevnější“ než „nabízíme konkurenceschopnou cenu“.
  5. Máte obsah připravený?
    • „Stránky jsou ve výstavbě“ se už opravdu nenosí.
    • Připravte strukturu a obsah jen z toho, co máte k dispozici. Pokud máte web dobře navržený, tak by neměl být problém v budoucnu další obsah přidat.

Vzhled a funkčnost

  1. Grafický návrh
    • Máte logo a nějaké „firemní barvy“, které má web reflektovat?
    • Grafický návrh má být součástí zakázky na nový web, nebo ho budete řešit samostatně?
    • Má váš grafik zkušenosti s návrhem webu a je schopen připravit podklady kvalitně?
    • Grafika a obrázky prodávají, ale fotografie z fotobank nepůsobí příliš důvěryhodně
  2. UX návrh
    • Zamyslel se někdo nad tím, jak bude uživatel stránky ovládat a jak jimi bude procházet? Jaká bude jeho User eXperience?
    • Návrh webu musí reflektovat obecné zvyklosti, cílovou skupinu uživatelů, typ obsahu a požadovanou akci …
  3. Mobilní /responzivní web
    • Počítá návrh webu se zobrazením na mobilu?
    • Přístup na webové stránky z mobilních telefonů neustále roste – mobilní (resp. responsivní) web je dnes skoro „povinnost“.
    • Google ve svém vyhledávání čím dál tím víc zvýhodňuje mobilní weby ve výsledcích vyhledávání.

Technické řešení

  1. Doména
    • Máte zřízenou doménu, na které má být web přístupný?
  2. Webhosting
    • Kde web poběží?
    • Jaká je předpokládaná zátěž (počet návštěvníků)?
    • Potřebujete řešení „na míru“ nebo si vystačíte s instantním webem třeba na webnode.cz?
  3. Dlouhodobá údržba
    • Kdo bude provádět údržbu?
    • Každý systém jednou zastará. Buď ho můžete průběžně udržovat, nebo jednou za čas vyhodit a začít od nuly. Rozhodnutí je na vás.