Úspěšnost webu závisí na tom, jak dobře se trefíte do chutí a potřeb zákazníků (cílových uživatelů). Definovat „cílovku“ je základním krokem, který by při přípravě žádného webu neměl chybět. Tvorba person je jednou z metod, která nám v tom pomůže.
Persona představuje typického uživatele
Představte si uživatele jako konkrétního člověka. Vyjasníte si jeho motivaci, proč na web přijde, co tam očekává a jak se na stránkách bude chovat. Co je pro něho nejdůležitější, co nejčastěji hledá.
Vemte si papír a tužku, představte si sebe sama jako zákazníka a odpovězte si na tyto otázky:
- Kdo jsem?
- Jak se jmenuji?
- Co dělám?
- Proč přijdu na webové stránky?
- Co tam hlavně hledám?
- Přicházím jednorázově, nebo opakovaně (proč)?
Příklady person
Sandra Uhnaná, 35 let

- Jsem pracující matka 3 dětí.
- Porouchala se mi pračka, proto hledám opraváře, který mi ji co nejrychleji opraví.
- Nemám čas procházet moc internet, zajímají mě ale reference a to, že oprava bude opravdu rychlá.
- Web čtu na mobilním telefonu, když si vyberu firmu, tak chci najít kontakt a rovnou zavolat a objednat opravu.
- Pokud budu spokojená, tak firmu doporučím kamarádkám.
Robert Vařečka, 46 let

- Jsem vytížený v práci a doma a proto nemám čas na sport (nebo se na to aspoň vymlouvám).
- Pořád mě bolí záda a hlava.
- Chci si zajít na pořádnou masáž.
- Pokud budu spokojený, tak bych chodil pravidelně. Proto bych ocenil možnost on-line rezervace.
Persony pro školní web
Chcete další příklady? Podívejte se třeba na persony, které jsme vytvořili při přípravě školního webu základní školy Deblín.
Díky nim jsme identifikovali, že i když máme několik zcela odlišných typů uživatelů, ve skutečnosti mají velmi podobné požadavky na obsah a strukturu informací. Zajímá je hlavně:
- jídelníček,
- přehled akcí
- praktické informace…
Původní představa o tom, jak bude školní web navržen, se tak radikálně změnila. Místo sekcí „pro rodiče“, „pro žáky“, „pro …“ jsme zvolili jednotný s přehlednou strukturou.
Nevíte, kdo jsou Vaši typičtí uživatelé? Pojďme se nad tím zamyslet společně