Cena webu se může pohybovat od nuly do nekonečna a je velmi těžké ji zodpovědně stanovit předem. Závisí na velkém množství faktorů a o některých z nich na začátku ani nevíme. Víme ale, že platí vztah mezi časem, cenou, rozsahem a kvalitou díla.
Pokud máte omezený rozpočet a tlačí vás termín, nemůžete realizovat rozsáhlý projekt ve stoprocentní kvalitě. Platí to při přípravě webu stejně jako ve stavebnictví nebo v jakékoliv jiné výrobě. Požadavky a očekávání ve všech čtyřech oblastech musí být v rovnováze, jinak projekt nedopadne dobře.
Kvalita
Na kvalitě se nevyplatí šetřit. Můžete mít super produkt, ale co s ním, když zákazníky odradíte.
Čas
S časem je to ošemetné. To, že natáhnete termín, ještě neznamená, že dostanete lepší výsledek. Spíše platí obrácená závislost – čím rychleji potřebujete výsledek, tím víc vás to bude stát.
Rozsah
Rozsah se většinou dá nejsnáze upravit. Většina zadavatelů má na začátku “velké oči” a chtějí věci, jejichž účel je minimálně sporný. Omezení rozsahu tak mívá pozitivní vliv nejen na cenu a průběh realizace, ale i na výsledek.
Rozpočet
Někteří dodavatelé mají nachystané ceníky, ty ale vychází z typových řešení. Lepší je neptat se hned na cenu, ale stanovit si, kolik jste schopni a ochotní investovat.
Kde teda ušetřit při tvorbě webu?
Jen tam, kde to má smysl. Když děláte osobní web pro své potěšení, je to koníček. Firemní web (nebo třeba e-shop) je investicí, která by se vám měla vyplatit (a zaplatit).
- Nejdříve si ujasněte, co vlastně potřebujete. Čeho chcete dosáhnout.
- Zjistěte, co všechno potřebujete vyřešit. Jako vodítko vám může pomoct připravený seznam.
- Stanovte si limity – finanční i časové.
- Zkonzultujte vše s někým zkušeným. Nejen na stavbě, ale i u internetových projektů má své místo “technický dozor investora”.
- Teprve potom formulujte zadání a poptejte nabídky.
- A nezapomeňte, i váš čas jsou peníze 🙂
Potřebujete poradit?
Můžeme se sejít a společně navrhnout postup, který bude nejlépe odpovídat Vašim potřebám a možnostem.