Tvorba webu nespočívá jen v programování nebo nastavení nějaké předpřipravené šablony. Zahrnuje celou řadu otázek, které je potřeba zodpovědět, a kroků, které je potřeba udělat.
Pro inspiraci můžete použít tento checklist – seznam otázek, na které je potřeba mít odpověď. K dispozici je i verze pro tisk.
Cíle
- K čemu má web sloužit?
- Bude se jednat se o e-shop, produktový web nebo firemní prezentaci?
- Nebo půjde o propagační stránku k jednorázové akci, informační portál či blog?
- Zaměření webu zásadně ovlivňuje formát, který je vhodný použít.
- Kdo je cílová skupina?
- Jaký je typický uživatel? Jinak bude vypadat web zaměřený na mládež, jinak seriózní firemní prezentace určená pro obchodní partnery.
- Máte pravidelné návštěvníky (zákazníky), nebo cílíte na nové?
- K analýze toho, jak se chová a co očekává typický uživatel, se využívají tzv. persony – přečtěte si článek K čemu jsou dobré persony a co to je?
- Jakou akci má uživatel na webu udělat?
- Má návštěvník rovnou nakoupit produkt?
- Nebo sbíráte kontakty a uživatel se má zaregistrovat?
- Nebo jsou na webu nejdůležitější kontaktní informace a očekáváte, že Vás bude návštěvník kontaktovat jiným způsobem.
- Požadované akci musí být přizpůsobený návrh webu (UX design), aby stránky návštěvníka k požadované akci přirozeně směrovaly a „neházely mu klacky pod nohy“.
- Akcím se také říká konverze a prvkům, které je mají podpořit, call to action prvky.
Obsah
- Jaký bude typ obsahu?
- Budou informace na webu statické, nebo budou postupně přibývat?
- Budou na webu texty, nebo bude převažovat fotografie a multimediální obsah?
- Typ obsahu ovlivní jak strukturu informací, tak se promítne do vzhledu a uspořádání stránek.
- Jak často budete obsah aktualizovat? Kdo to bude dělat?
- Jednou stránky naplníte a už se na nich nebude nic měnit? Nebo budete často přidávat nový obsah?
- Způsob aktualizace rozhoduje o tom, jestli potřebujete tzv. redakční systém, nebo ne.
- Jaké informace jsou nejdůležitější?
- Některé informace jsou více důležité než jiné. Může to být kontakt, nebo nejnovější článek, nebo prodejní akce. Ty musí být nejsnáze dostupné.
- Naopak, spoustu obsahu (hlavně textů) je možné vynechat. Web se čte jinak než tištěné materiály a uživatelé jsou zvyklí spíše na krátké texty.
- Je také zbytečné vytvářet a udržovat košatou strukturu stránek jen proto, že to tak mají všichni ostatní.
- Čím je Vaše služba / produkt unikátní a odlišuje se od ostatních?
- Může existovat spousta firem, které nabízejí stejné služby. Na internetu může být množství stránek, které nabízejí podobný odkaz.
- Je dobré vědět, jak se prezentuje konkurence. Na jednu stranu je potřeba respektovat určité zvyklosti oboru, na druhou stranu je dobré se něčím od konkurence výrazně odlišit.
- Pokud máte nějakou opravdovou jasnou přidanou hodnotu oproti konkurenci, tak je potřeba ji jasně a hlavně srozumitelně prezentovat. Je lepší říkat „jsme nejlevnější“ než „nabízíme konkurenceschopnou cenu“.
- Máte obsah připravený?
- „Stránky jsou ve výstavbě“ se už opravdu nenosí.
- Připravte strukturu a obsah jen z toho, co máte k dispozici. Pokud máte web dobře navržený, tak by neměl být problém v budoucnu další obsah přidat.
Vzhled a funkčnost
- Grafický návrh
- Máte logo a nějaké „firemní barvy“, které má web reflektovat?
- Grafický návrh má být součástí zakázky na nový web, nebo ho budete řešit samostatně?
- Má váš grafik zkušenosti s návrhem webu a je schopen připravit podklady kvalitně?
- Grafika a obrázky prodávají, ale fotografie z fotobank nepůsobí vždy důvěryhodně.
- Ovládání = UX návrh
- Zamyslel se někdo nad tím, jak bude uživatel stránky ovládat a jak jimi bude procházet? Jaká bude jeho User eXperience?
- Návrh webu musí reflektovat obecné zvyklosti, cílovou skupinu uživatelů, typ obsahu a požadovanou akci …
- Mobilní /responzivní web
- Počítá návrh webu se zobrazením na mobilu?
- Přístup na webové stránky z mobilních telefonů neustále roste – mobilní (resp. responsivní) web je dnes skoro „povinnost“.
- Google ve svém vyhledávání čím dál tím víc zvýhodňuje mobilní weby ve výsledcích vyhledávání.
Technické řešení
- Doména
- Máte zřízenou doménu, na které má být web přístupný?
- Pokud ano, potřebujete přístupové údaje ke správě domény.
- Webhosting
- Kde web poběží?
- Jaká je předpokládaná zátěž (počet návštěvníků)?
- Potřebujete řešení „na míru“ nebo si vystačíte s instantním webem třeba na webnode.cz?
- Dlouhodobá údržba
- Kdo bude provádět údržbu?
- Každý systém jednou zastará. Buď ho můžete průběžně udržovat, nebo jednou za čas vyhodit a začít od nuly. Rozhodnutí je na vás.
Je toho hodně, že? Netápejte v tom sami – navrhnu Vám řešení, které bude nejlépe vyhovovat Vašim potřebám a možnostem.